Geslaagde eerste avond Mijnerf 20230 Almelo

De komende tijd komt er veel op agrarische bedrijven af. Erf-eigenaren staan soms voor lastige en ook emotionele keuzes. Het project MijnErf 2030 helpt hen om een beeld te schetsen van de toekomst van het erf. Niet alleen Almelo vindt dit onderwerp belangrijk. Ook bijvoorbeeld Twenterand, Borne en Hof van Twente gaan hiermee aan de slag binnen de thema’s erventransitie en agro & food van Groene Metropool Twente.

Bij het thema agro & food is ook Groene Kennispoort Twente betrokken. In het Europese samenwerkingsproject RUMORE werkt Groene Kennispoort Twente aan de stad-land verbindingen in Twente waarbij agro & food en innovatieve nieuwe oplossingen een belangrijke rol spelen. Dit sluit goed aan op de toekomstperspectieven van het project MijnErf 2030. In mei was de eerste inspiratiebijeenkomst.

Kiezen voor nieuwe teelten
Rond het thema nieuwe teelten waren twee Twentse erf-eigenaren uitgenodigd die vertelden over hun eigen keuze in het verleden voor een nieuwe teelt, een transformatie van hun agrarisch bedrijf.
Johnny Masselink en zijn vrouw kozen 10 jaar geleden om hun veehouderij om te gaan zetten naar een shiitake kwekerij. Met Twentse nuchterheid hebben zij hun nieuwe onderneming langzaam omgebouwd en op dit moment floreert Shiitake kwekerij Masselink in Tilligte.

Rond dezelfde tijd vond er in Vroomshoop ook een verandering plaats. Christian Broekhuizen vertelt over de keuze van zijn vrouw en schoonvader om hun geteelde granen niet meer te verkopen maar er zelf whisky en likeuren van te gaan maken. Inmiddels is Kalkwijck Distillers een begrip.

Beide ondernemers deelden open en gepassioneerd wat hen tot de keuze had gebracht, hoe de transformatie hen verging, hoe het nu gaat en hun visie voor de toekomst. De kern van beide verhalen is de liefde om een kwalitatief goed product te leveren van eigen bodem; anticiperen op de behoefte van de consument nu en in de toekomst.

Toekomstperspectief
De avond werd ingeleid door een prikkelende beschouwing van Chiel Bolscher (Bolscher, meer dan vlees B.V). Chiel ziet zich gesteld voor een grote verandering in de consumentenmarkt. Het dwong en dwingt hem om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een afnemende vleesconsumptie voor hun familiebedrijf; al meer dan een halve eeuw gespecialiseerd in het aanbod van hoogwaardig vlees. Zijn drive is de wereld en zijn bedrijf goed te kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Enerzijds ontwikkelt hij vleesvervangende nieuwe eiwitproducten, anderzijds richt hij zich op behoud van een hoog kwalitatief vleesaanbod. “Net als een likeur, wordt vlees straks niet meer elke dag genuttigd, maar als het wordt gegeten dan moet het erg goed zijn. Vlees….een quilty pleasure in de toekomst”

Deel dit bericht

Lees ook:

Nieuws

Nestkastjes in de strijd tegen eikenprocessierups
Enschede één van de genomineerden voor bijvriendelijkste gemeente