Het Punt in Vroomshoop was het decor voor het LEADER-café van 26 juni 2017. Het café werd deze keer in samenwerking met de gemeente Twenterand georganiseerd en had een speciaal thema: de profilering van Zuidwest Twente als boeiende omgeving voor recreant en toerist. Ruim veertig geïnteresseerden luisterden, dachten mee , stelden vragen en gaven waardevolle tips. De provincie vertelde over de regeling PMPC 2.0 en Marketing Oost zorgde voor inspiratie als het gaat over de doelgroepen van de toekomst. En uiteraard werd er over LEADER verteld. Maar de hoofdrol was voor de vijf initiatiefnemers die hun idee voor Zuidwest Twente pitchten!
Een van de ideeën is om bij de schaapskooi in Haaksbergen samen met andere partijen een prachtig nieuw informatiecentrum te maken. Een ander idee is om de Leemslagenplas bij Almelo tot iets moois, duurzaams en vooral beleefbaars maken. Bij Wierden wil de men vanuit landgoed De Barkel verbindingen leggen met de omgeving door middel van kunst en kunstenaars. En in Bornerbroek wil men boerderij De Peeze bij de Doorbraak redden van de sloop door het met veel partijen nieuwe functies te geven. De vijfde initiatiefnemer was Trots op Twente, die willen door middel van evenementen en andere (ludieke) manieren producenten en consumenten met elkaar verbinden. Na hun pitch verdeelden de aanwezigen zich over de meedenktafels en gaven ze de initiatiefnemers tips en contacten en dachten ze mee. Dat leverde hen veel nuttige informatie op waarmee ze hun idee verder kunnen ontwikkelen!
Ook interessant voor de aanwezigen was de uitleg over de regeling PMPC 2.0 (product-markt-partner-combinatie) voor investeringen in de vrijetijdssector. Jan van Oene van de Provincie Overijssel vertelde wat die regeling inhoudt en voor wie die interessant kan zijn. Een inhoudelijk verschil tussen deze regeling en LEADER is dat het in deze regeling echt moet gaan om cross-overs tussen sectoren. Daarnaast zijn verschillen dat het subsidiepercentage van PMPC2.0 35% is en dat het drempelbedrag voor subsidie lager is. Voor wie het café gemist heeft en wil weten wat de regeling inhoudt: er is ook een mooi filmpje gemaakt!
Quirine ter Haar van Marketing Oost vertelde over doelgroepen die nu misschien nog niet zo in beeld zijn bij ondernemers maar die in de toekomst belangrijk gaan worden. Dan gaat het bijvoorbeeld om gezinnen die wat hoger opgeleid zijn, wat meer avontuur willen en dus liever gaan kanoën dan gaan varen met een fluisterbootje. Een andere nieuwe doelgroep zijn stellen die met z’n tweeën een weekendje weg gaan, die willen bijvoorbeeld lekker uit eten, ontspannen en wellness maar ook steden bezoeken. Twente is bij uitstek geschikt voor die doelgroepen maar we moeten daar nog wel meer aanbod voor ontwikkelen. De strategie voor Twente is dan ook ons blijven richten op de doelgroepen die we al bereiken maar om daarnaast ook de markt te ontwikkelen voor die nieuwe doelgroepen.
Al met al weer een geslaagd LEADER-café! Het volgende LEADER-café is dit najaar, hou onze agenda in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!